התפרצות פגיעה נפשית בעקבות שירות צבאי

Talking about the trauma

חיילים וחיילות שמשרתים בצה"ל עשויים להיקלע לדחק נפשי במהלך שירותם הצבאי.

דחק נפשי עלול להופיע בעקבות קשיי הסתגלות לתנאי שירות צבאיים, עימותים עם מפקדים, קושי בריחוק מהבית, קושי במעבר מאזרחות לצבא, ביצוע תפקיד ללא הכשרה מתאימה, הטרדה מינית, משפטים וכליאה.

ישנם מקרים שדחק נפשי יופיע במהלך לחימה, במצבים שבהם קיימת סכנה לחיים או בעקבות חשיפה למראות קשים.

ישנם מצבים שדחק נפשי יופיע על רקע התעלמות או אי מתן מענה הולם לבעיה רפואית.

אצל חלק מהחיילים שיחוו דחק נפשי משמעותי וקיצוני, עלולה להתפרץ פגיעה (מחלה) נפשית, כמו למשל סכיזופרניה, הפרעת הסתגלות דיכאון. פגיעה נפשית בעקבות שירות צבאי נחשבת לנפוצה.

התפרצות פוסט טראומה או מחלה נפשית

אצל אחרים עלולה להתפרץ הפרעה מסוג פוסט טראומה ( בעיקר כשמדובר במקרים של דחק הנובע מאירועים מסכני חיים או מחשיפה למראות קשים).

במקרים שבו מתפתחת מחלה נפשית בצבא, או במקרים בהם קיים חשש להופעת פגיעה נפשית בצבא, יש לפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי ולדווח על האירועים שגרמו לדחק נפשי.

חשוב לפנות לקבלת טיפול, במידת האפשר, עוד לפני התפרצות מחלה נפשית ובשלב שבו מופיעה מצוקה ואף פגיעה תפקודית כדי להקטין את הסיכון להתפתחות תחלואה נפשית כרונית.

במקרים בהם הופיעה פגיעה נפשית במהלך שירות ובעקבות אירועי דחק הקשורים בשירות, ניתן לפנות לאגף השיקום במשרד הביטחון ולבקש הכרה לפי חוק הנכים על פגיעה נפשית בעקבות שירות צבאי.

תביעת הכרה – פגיעה נפשית בעקבות שירות צבאי

בשלב הראשון של התביעה, שאותה ניתן להגיש כבר בסמוך לשחרור, ניתן לבקש ולקבל המשך טיפול רפואי. הטיפול הרפואי ינתן על ידי משרד הביטחון ומטרתו למנוע מצב שבו החייל ישאר ללא טיפול רפואי לאחר השחרור.

בהמשך ההליך יבחן קצין התגמולים האם המחלה התפרצה או הוחמרה במהלך ועקב השירות, ובמידה ויוחלט שכך הדבר, תינתן לתובע "הכרה" והוא יוזמן לעמוד בפני ועדה רפואית לקביעת שיעור נכותו.

חשוב לדעת כי לצורך קבלת "הכרה" כנכה על ידי משרד הביטחון, אין זה מספיק לטעון כי "התגייסתי בריא לצבא ויצאתי חולה", אלא יש להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין התפרצות הפגיעה הנפשית לבין אירועים ספציפיים שאירעו תוך כדי שירות והינם ייחודיים לשירות.

מסיבה זו, חשוב מאוד להדגיש בפני הגורמים הרפואיים את גורמי הדחק הקשורים בשירות הצבאי ולא להסתפק בהצגת תמונה כללית.

חשוב להדגיש כי המידע במאמר זה מובא באופן כללי לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, תמיד צריך לבחון כל מקרה לגופו בכדי למצות את כלל הזכויות, ולפעול בדרך הנכונה ביותר עבורכם. 

מאמרים נוספים

שתפו

המסלולים שלנו

מדריכים
מקוונים

סימולציה
לוועדה רפואית

חבר
טלפוני

check up-medical report-files and folders-healthcare and medical-medical assistance-clipboard

סיוע וליווי מלא
בהגשת תביעה

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות

עורך דין צבאי

כשאנחנו חושבים על הצבא, פעמים רבות עולה בראשנו תמונה של גוף שלא ניתן לעמוד מולו, אבל זה ממש לא נכון. עורך דין צבאי

קרא עוד »

*השירות אינו משפטי. | המידע המוצג באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או המלצה מכל סוג שהוא.

כל הזכויות שמורות © | 2022 | כמה עוד בע"מ

Site By | SHOWCASE ONLINE